L’altre dia que
visitarem el Parc l’estació del Nord no vaig poder de deixar de pensar en el
Parc de les estacions de Palma, la semblança no la vaig veure tant amb l’aspecte
si no en el context, un parc creat on el que abans havia estat l’antiga estació
però que des del soterrament de les vies s’havia destinat a la creació d'un parc, i al costat del que ara és l’estació
central d'autobusos.
Llavors m’agradaria explicar les diferents modificacions que ha sofert el Parc de les estacions, els conflictes d'interessos les corrupcions... més que el seu disseny.
Llavors m’agradaria explicar les diferents modificacions que ha sofert el Parc de les estacions, els conflictes d'interessos les corrupcions... més que el seu disseny.
El Parc de les
estacions és l’únic pulmó verd existent en el cor i eixample de Palma, és una
extensió de 38000 m2, es troba davant de la Plaça Espanya, separant
aquesta del parc les avingudes.
Vista actual del Parc de les Estacions de Palma |
Abans de la darrera modificació, el parc interactuava
amb l’estació d'autobusos i ferrocarrils de Palma, era un lloc amb molta
fluència de gent que arribava a la ciutat i en sortia d'ella, el 5 de Juny de
1999 fou inaugurat el nou Parc realitzat
per l’arquitecte Carme Pinós, era un Parc amb zones verdes, elevacions del
terreny que hem recordaren molt a l’actual Parc de l’estació del Nord, però en
la construcció ja aparegueren conflictes entre l’arquitecte, el constructor i
el promotor, degut a que quan es va treure a concurs ja hi havia una
constructora fixada, complicant la feina de Carme Pinós. El concurs consistia
en crear un Parc que funcionés millor i
encara que ja s’estava pensant en el soterrament de les vies no es tirava al
capdavant degut a la manca de finançament.
En el canvi de
legislatura, quan entrà el PP al govern de les Illes Balears, decidí demolir l’obra
de Carme Pinós, amb l’excusa de crear una nova estació subterrània i el
soterrament de les vies, com també la creació duna primera línia de metro que
uneix la Plaça Espanya amb la Universitat de les Illes Balears, aquesta nova línia entrà en servei el 25 d'Abril de 2007. Amb el soterrament de les infraestructures
es creà el nou Parc damunt l’estació intermodal, inaugurat també al 2007, és un
parc que consta d'uns camins que sobrin dins una vegetació, zones de joc
infantil i una zona amb aigua però que la meitat dels anys ha estat en desús
per continuades averies igual que les zones de joc infantil i el mobiliari urbà
que no complien les normatives.
Les diferents modificacions
han creat moltes diversitats d'opinions del Parc que hi ha avui en dia es diu
que no interactua amb les edificacions del voltant, que no deixa cap record del
que era anys enrere, el parc s’utilitza més com a pas dels veïns que viven més
a la perifèria i el travessen per anar al centre de la ciutat o per tornar a
casa, només es veuen uns quants jubilats asseguts als bancs i joves parelles
que cerquen intimitat. També qualque pic s’aprofita per fer concerts sota la pèrgola
de l’entrada.
Pèrgola de l'entrada del Parc |
Jo personalment no és un lloc que disfruti degut a que si vaig a l’estació per
agafar un bus l’entrada és just al costat de les avingudes sense la necessitat d'entrar al parc, cosa que per mi em facilita l’accés però que fa que el Parc
quedi casi totalment desvinculat de l’estació. Avui en dia encara canvien
plantacions degut a que les anteriors no han tingut una bona adaptació al lloc.
Noves plantacions (fotografia del 2012) |
5 mesos després de l'inauguració |
http://www.diariodemallorca.es/palma/2010/01/22/parc-ses-estacions-fallamos-cliente-constructor/539193.html