dissabte, 1 de desembre del 2012

Can Peguera_ Colònies tèxtils


                                                                     fabrica de cal Rosal al 1907
Cal Rosal és un nucli de població d'uns 700 habitants, situat a la riba del riu Llobregat, en el punt on conflueixen els termes municipals d'Avià  Berga i Olvan a la comarca del Berguedà. Abans d'esdevenir una gran colònia tèxtil, Cal Rosal ja era un lloc de pas, ja que hi havia una carretera que unia Berga amb Vic i que passava per Cal Rosal. Més endavant, l’any 1858, els germans Rosal, nascuts a Mataró, però fills d'empresaris tèxtils berguedans, van comprar uns terrenys a la vora del Llobregat per construir-hi una fàbrica, la maquinària de la qual seria moguda per la força de l’aigua, i que es convertiria en la primera colònia tèxtil de Catalunya.                                                       

Com a la majoria de les fàbriques situades a peu de riu, allunyades dels nuclis de població, va caldre construir-hi habitatges pels treballadors i una sèrie de serveis que es van anar ampliant al llarg del segle XIX i XX. Els primer pisos que es van fer van ser al costat de la fàbrica, ben aviat es va comptar amb l’església i una botiga de queviures, cafè, fonda i estanc. A finals del segle XIX es va construir el convent amb l’escola i la residència de noies i joves. Al segle XX la colònia es va ampliar pel gran nombre de treballadors que hi havia i va construir nous pisos a la zona de Sant Josep i de Sant Ramon (1946). Paral·lelament, la colònia es va anar equipant amb un cinema-teatre, nous cafès i noves botigues de queviures, esdevenint un veritable poble.

Actualment la colònia ja no està activa, tot i que alguns comerços encara són vigents. Les cases que van ser construïdes durant el temps de la colònia encara estan habitades per antics treballadors o pels seus respectius familiars.

El dia que vam anar a visitar el barri de Can Peguera, vaig trobar molt curiós que s’assemblés tan al barri on jo visc actualment. Per aquest motiu m’agradaria mostrar les semblances que hi ha entre aquests dos barris tan similars, però a la vegada diferents. 



El barri de Sant Ramon igual que el barri de Can Peguera, es van construir per a la gent obrera  d’aquella època. A Sant Ramon les cases que hi trobem són petites cases unifamiliars adossades, d’una sola planta, d’uns 60 m2, amb un pati posterior, que en molts casos ha sigut ocupat per l’habitatge. A Can Peguera les cases que trobem són molt similars, però són una mica més petites, d’entre 40 i 55 m2  útils, algunes amb sostres rústics i petits jardins davanters, que també en molts casos han sigut ocupats.  En els dos barris, les cases, tan antigament com ara, han estat venudes per preus assequibles, per això Can Peguera és conegut familiarment com a “Les cases Barates”.

Els dos barris antigament havien tingut equipaments, però actualment no tenen els equipaments  bàsics que necessita un barri i, per aquest motiu s’han de desplaçar, en un cas a pobles propers i en l’altre cas al centre de Barcelona.

Una de les coses que més em va sorprendre és la relació que tenien les persones a Can Peguera, ara us podeu demanar a que em refereixo. Doncs simplement que a Can Peguera, tot i que pertany a la gran ciutat de Barcelona, la gent té un tracte molt proper entre ells, es saluden, parlen... I això em va recordar encara més al meu barri.

En el moment que vaig veure Can Peguera vaig quedar sorprès de com un barri de Barcelona podia assemblar-se tan a un barri d’un petit poble. Semblava impossible que dos barris tan allunyats entre ells poguessin arribar a assemblar-se tan i a tenir tantes coses en comú.

M'agradaria destacar la sorpresa que em va provocar conèixer que a Barcelona també podem trobar un tipus de barri com el de Can Peguera, que jo desconeixia que existissin a les grans ciutats. Em va sorprendre per les gran quantitat de característiques que comparteix amb la gran majoria d'habitatges creats en les colònies tèxtils de la meva comarca, el Berguedà. 
Per això vaig trobar interessant comparar-la amb un dels exemples de colònia del Berguedà. I així mostrar que tot i que ens pugui estranyar trobar un tipus de barri així a Barcelona, és molt habitual trobar-lo fora d'ella i sobretot en antigues colònies tèxtils.